رد کردن پیوندها

کد تعرفه گمرکی چیست ؟

امر بازرگانی و واردات کالا از کشورهای دیگر به ایران، همان طور که پرسود است، قوانین، اصطلاحات و جزئیات بسیاری دارد که شما قبل از اقدام به هر کاری باید دانش خود را در این زمینه افزایش داده و قوانین و اصطلاحات در این زمینه را یاد بگیرید. یکی از این قوانین و اصطلاحات، کد تعرفه گمرکی است. ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد که HS code یا همان کد تعرفه گمرکی چیست؛ در این مقاله قصد دارید توضیح دهیم که HS کد چیست و کاربرد آن کجاست و چرا اهمیت دارد.

HS Code چیست؟

زمانی که قصد انجام واردات کالا از کشورهای دیگر را دارید و اطلاعات زیادی در زمینه بازرگانی و قوانین واردات و یا صادرات ندارید، ممکن است اولین سؤالی که ذهنتان را مشغول کند این باشد که کد تعرفه گمرکی چیست؛ قبل از هر چیز بهتر است کمی اطلاعات در مورد سازمانی جهانی گمرک، WCO، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. سازمان WCO که سازمان جهانی گمرک است در بلژیک تأسیس شده و فعالیت آن به منظور توسعه روابط و قراردادهای تجاری بین‌المللی است. این سازمان وظیفه دسته بندی انواع کالاها، مبارزه با  تجارت کالای تقلبی برای حمایت از حق مالکیت، زنجیره تأمین، تسهیلات گمرکی بین‌المللی و غیره را دارد. کشورهایی که عضو سازمان جهانی گمرک هستند همگی از سیستم کد تعرفه گمرکی کالا استفاده می‌کنند.

حال می‌رسیم به این سؤال که کد تعرفه گمرکی چیست؛ کد تعرفه گمرکی کالا یا همان HS code، کدی است که نوع مواد تشکیل دهنده ،کاربرد و ارزش تقریبی و… کالا را مشخص مینماید و بر اساس آن میزان حقوق و عوارض ورودی کالا را به منظور واردات به کشور و ترخیص محاسبه می کنند. هر کشوری بر اساس قوانین و سیاست‌هایی که دارد، تعرفه‌های مختلفی را برای هر نوع کالا در نظر می‌گیرد که ایران هم از این موضوع مستثنی نیست. در ایران نیز، هر کالایی تعرفه مخصوص به خود را دارد که کد تعرفه کالا نشان دهنده تعرفه‌ای است که برای هر کالایی مشخص شده است.

HS Code چیست؟

Hs کد یا کد تعرفه گمرکی مختص ایران نیست و یک کد بین‌المللی بوده و تمامی کالاها در سراسر دنیا دارای کد تعرفه گمرکی هستند. HS code گمرک ایران کدی اغلب هشت رقمی است که در تمام دنیا مشترک است و مانند شماره شناسنامه برای یک نوع کالا عمل می‌کند و نشان‌دهنده مشخصات کالا است.

دلیل تعیین کردن کد تعرفه گمرکی برای کالاها این است که به راحتی در گمرک‌های بین‌المللی شناسایی شوند. سازمان WCO که قبلاً درباره آن توضیح دادیم، سامانه کد تعرفه گمرکی کالا را حمایت می‌کند و بر همچنین بر بخش فنی سازمان تجارت بین‌المللی نظارت داشته و ارزش گذاری گمرکی را تأیید می‌کند. سازمان جهانی گمرک انواع کالا را دسته بندی کرده و آن‌ها را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده تا شناسایی آن‌ها در گمرکات مختلف به سهولت صورت بگیرد به همین دلیل است که کد تعرفه گمرکی کالاها جهانی بوده و در تمام کشورها ثابت است.

تمامی کالاها در این بخش‌ها و طبقه‌بندی‌ها قرار دارند و به کمک کد تعرفه گمرکی که به آن‌ها اختصاص داده شده است در دنیا شناسایی می‌شوند. اما با این حال نرخ تعرفه گمرکی کالاها با توجه به سیاست‌های هر کشوری با کشورهای دیگر متفاوت است و گمرک هر کشوری تعرفه متفاوتی را برای هر کد تعرفه کالا در نظر گرفته است. گاهی ممکن است با عوض شدن سیاست‌ها و قوانین واردات، نرخ‌های گمرکی کالاها نیز تغییر کرده و یا اصلاح شوند.

راه‌های دریافت کد تعرفه گمرکی چیست؟

در هر کشوری هر سال کتابی برای تعیین کد تعرفه گمرکی کالاها به چاپ میرسد که در آن حقوق و عوارض گمرکی و تعرفه گمرکی هر کالایی ذکر شده است، شما می‌توانید با تهیه این کتاب یا لوح فشرده آن که در ایران نیز چاپ می‌شود، از کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظر خود مطلع شوید. بنابراین نیازی نیست که کدهای تعرفه گمرکی کالاهای مختلف را یاد بگیرید؛

راه‌های دریافت کد تعرفه گمرکی چیست؟

روش دیگری برای مطلع شدن از کد تعرفه گمرکی کالای موردنظر شما وجود دارد که بسیار راحت‌تر از پیدا کردن آن در یک کتاب ضخیم است. شما می‌توانید برای استعلام تعرفه گمرکی کالای مدنظر خود به سایت irancode.ir مراجعه کرده و در پایین بر روی گزینه ایران کد کلیک کنید، سایت جدیدی برای شما باز می‌شود که باید به بخش درخت‌واره‌های بین‌المللی رفته و در آن جا کد تعرفه کالا خود را در طبقه بندی تعرفه گمرکی مشاهده کنید.

اهمیت کد تعرفه گمرکی چیست؟

بسیاری می‌پرسند که اهمیت HS code چیست و چرا حتماً باید کد تعرفه گمرکی کالا را دریافت کنیم؛ این کد به شما نشان می‌دهد که تعرفه گمرکی و حقوق ورودی کالای شما چقدر است. قبل از اینکه اقدام به ثبت سفارش کالای خود در سامانه جامع تجارت کنید، باید حتماً از کد تعرفه گمرکی کالا مطلع شوید. کد تعرفه گمرکی کالا یا HS code به شما نشان می‌دهد که چه مجوزها و مدارکی را برای واردات و ترخیص کالا از گمرک باید دریافت کنید و چه مبلغی را به عنوان حقوق ورودی کالا باید در گمرک بپردازید، و اینکه آیا به طور کلی کالای موردنظر شما اجازه وجود به کشور را دارد یا خیر؛ بنابراین کد گمرکی کالا از اهمیت بالایی برخوردار است که باید قبل از هر چیز از آن مطلع باشید.

کاربردهای کد تعرفه گمرکی چیست؟

یکی از سؤال‌های پرتکرار این است که کاربرد کد تعرفه گمرکی چیست؟ همان طور که گفته شد این کد یک کد جهانی است که برای هر کالایی به صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شود و هر کالایی کد مختص به خود را دارد. کد تعرفه گمرکی در گمرکات بیشتر کشورهای دنیا مورد استفاده است و هر سال کشورهای بیشتری به این سیستم می‌پیوندند. در گمرکات کشورهای تحت این سیستم، کد گمرکی کالا برای انجام امور گمرکی، کنترل واردات و صادرات انواع کالاها و تجارت‌های بین المللی مورد استفاده است.

همان طور که قبلاً گفته شد، از دیگر کاربردهای کد تعرفه گمرکی، مشخص نمودن حقوق و عوارض گمرکی کالا، آمارگیری و بررسی اطلاعات تجارت و داد و ستد بین‌المللی در کشور، تعیین تعرفه‌های مربوطه به حمل و نقل کالا، دریافت مالیات از صاحبان کالاها و طبقه بندی کالاهای ممنوعه و یا خطرناک است.

کاربردهای کد تعرفه گمرکی چیست؟

نحوه ترخیص کالا با استفاده از کد تعرفه گمرکی چیست؟

حال که پاسخ این سؤال که HS code چیست و کاربردهای آن را می‌دانید، توضیح می‌دهیم که چگونه با این کد می‌توانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. زمانی که کالای شما وارد یکی از گمرکات کشور شد، شما می‌توانید با اسناد و مدارکی کالا به گمرک مراجعه کرده و مراحل ترخیص را آغاز کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به شرکت‌هایی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند بسپارید تا با مشکلی مواجه نشوید، زیرا تشریفات گمرکی پیچیدگی‌هایی داشته و زمان بر است و اگر راه و چاه را بلد نباشید ممکن است دچار ضرر و زیان مالی شوید.

معمولاً کد تعرفه گمرکی کالای شما روی اسناد و مدارک حمل ذکر می‌شود. شما بر اساس کد گمرکی کالا، مبلغ حقوق و عوارض گمرکی را در آخرین مرحله ترخیص پرداخت کرده و کالای خود را از گمرک خارج می‌کنید. اگر در تعیین کد تعرفه گمرکی اشتباهی رخ داده باشد، گمرک آن را بررسی کرده و کد درست را تأیید می‌کند که در این صورت یا شما باید به گمرک مابه‌التفاوت را بپردازید و یا گمرک به شما.

سخن پایانی

کد تعرفه گمرکی یکی از اصول و اصطلاحات اولیه واردات و صادرات کالا است که باید قبل از هر اقدامی این کد را بشناسید؛ HS code یک کد اغلب 8 رقمی است که توسط سازمان جهانی گمرک تعیین شده و توسط بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد مشخصات کالا و تعرفه گمرکی آن را نشان می‌دهد. شما بدون کد تعرفه گمرکی کالا قادر به ثبت سفارش و ترخیص کالای خود از گمرک نخواهید بود.

سوالات متداول

HS Code چیست؟

کد تعرفه گمرکی کالا یا همان HS code، کدی است که نوع مواد تشکیل دهنده ،کاربرد و ارزش تقریبی و… کالا را مشخص مینماید و بر اساس آن میزان حقوق و عوارض ورودی کالا را به منظور واردات به کشور و ترخیص محاسبه می کنند.

راه‌های دریافت کد تعرفه گمرکی چیست؟

در هر کشوری هر سال کتابی برای تعیین کد تعرفه گمرکی کالاها به چاپ میرسد که در آن حقوق و عوارض گمرکی و تعرفه گمرکی هر کالایی ذکر شده است، شما می‌توانید با تهیه این کتاب یا لوح فشرده آن که در ایران نیز چاپ می‌شود، از کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظر خود مطلع شوید.

نحوه ترخیص کالا با استفاده از کد تعرفه گمرکی چیست؟

زمانی که کالای شما وارد یکی از گمرکات کشور شد، شما می‌توانید با اسناد و مدارکی کالا به گمرک مراجعه کرده و مراحل ترخیص را آغاز کنید. معمولاً کد تعرفه گمرکی کالای شما روی اسناد و مدارک حمل ذکر می‌شود. شما بر اساس کد گمرکی کالا، مبلغ حقوق و عوارض گمرکی را در آخرین مرحله ترخیص پرداخت کرده و کالای خود را از گمرک خارج می‌کنید. اگر در تعیین کد تعرفه گمرکی اشتباهی رخ داده باشد، گمرک آن را بررسی کرده و کد درست را تأیید می‌کند که در این صورت یا شما باید به گمرک مابه‌التفاوت را بپردازید و یا گمرک به شما.

پیام بگذارید