رد کردن پیوندها

مراحل صادرات کالا و مدارک مورد نیاز برای صادرات

هنگامی که از صادرات کالا صحبت می‌کنیم به طور کلی می‌توان دو نوع صادرات کالا را در نظر گرفت. آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی صادرات جمهوری اسلامی ایران صادرات را به دو دسته: صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم می‌کند. صادرات قطعی به صادراتی اطلاق می‌شود که کالا به منظور مصرف و یا فروش در کشوری دیگری از داخل کشور به خارج ارسال می‌شود. صادرات موقت به صادراتی گفته می‌شود که در طی آن کالایی به صورت موقت و برای استفاده موقت از کشور خارج شده و سپس به داخل کشور بازگردانده می‌شود. ما در این مقاله بر روی صادرات قطعی کالا تمرکز می‌کنیم و سعی می‌کنیم مراحل صادرات کالا را شفاف کنیم.

مراحل صادرات کالا

قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که برای صادرات موفق کالا و تجارت موفق باید اقداماتی قبل از اقدام به صادر کردن کالا از قبیل تعیین استراتژی، شناسایی نیاز بازار و مواردی از این قبیل را حتما انجام دهید تا بهترین گزینه ممکن برای صادرات را انتخاب کرده و در نتیجه آن سوددهی خود را افزایش دهید. پس از انتخاب کالای مد نظر خود برای صادر کردن و همچنین پیدا کردن مشتری باید اقدامات مختلفی را برای صادرات انجام دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای طی کردن مراحل صادرات کالا به خارج از ایران باید مدارک زیر را برای انجام مراحل حتما آماده کنید، این مدارک شامل موارد زیر می شود:

  1. کارت بازرگانی معتبر به نام صادر‌کننده
  2. اخذ مجوز صدور کالا (این مجوز در شرایطی نیاز است که برای صدور کالا مد نظر شما از طرف وزارت بازرگانی موافقت کلی اعلام نشده باشد).
  3. اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه‌ (این مجوز برای موارد دامی، نباتی و برخی موارد مشخص دیگر مورد نیاز است).
  4. در صورتی که کالا مشمول قوانین اجباری استاندارد صادراتی باشد باید گواهی استاندارد نیز داشته باشید.
  5. گواهی‌های مرسوم یا گواهی انرژی اتمی که این مورد نیز برای برخی موارد خاص مورد نیاز است.
  6. تهیه Packing List یا صورت عدل بندی که در صورت متنوع بودن کالا مورد نیاز است.
  7. در صورتی که قصد صادر کردن فرش را دارید نیاز دارید شناسنامه فرش را نیز تهیه کنید.
مراحل صادرات کالا

انواع کالا برای صادرات

به طور کلی هر کالایی برای صادرات در سه دسته بندی کلی جای می‌گیرد که بر حسب مورد نحوه صادرات کالا می‌تواند اندکی تفاوت داشته باشد:

  1. کالاهای مجاز: کالاهایی که با اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت ضوابط مربوط به آن نیازی به مجوز برای صادرات ندارند. نکته حائز اهمیت برای این کالاها شما می‌توانید با رعایت نکات مربوط به آن صادرات را انجام دهید.
  2. کالاهای مشروط: این کالاها تنها با کسب مجوز صادرات امکان صادرات دارند. برای این موارد نیاز است که موافقت با صادرات توسط وزارت خانه ذیربط اعلام شده و پس از ارجاع به گمرک مراحل کسب مجوز آن طی شود.
  3. کالاهای ممنوع: به طور کلی کالاهایی که بر طبق شرع مقدس اسلام و یا قوانین کشور ممنوع باشد، در این دسته قرار می‌گیرند. دولت می‌تواند بر حسب شرایط صادرات برخی کالاها را در کشور ممنوع کند.

نحوه صادرات کالا

صادرات کالا روند و رویه مشخصی دارد که باید انجام شود. بسیاری از اقداماتی که در هنگام صادارت کالا باید اجرایی شوند عبارت اند از:

نحوه صادرات کالا
  1. بازاریابی کالا: ابتدا باید بازار مقصد خود را شناسایی کنید و از مهیا بودن شرایط برای صادرات کالا و فروش آن مطمئن شوید.
  2. کسب مجوز صادرات: که در بالا به جزئیات شرح داده شد.
  3. تعیین قیمت صادراتی توسط کمیسیون نرخ‌ گذاری
  4. صدور پروفرما یا پیش فاکتور برای مقصد یا خریدار کالا
  5. آماده‌سازی کالا و بسته بندی و تهیه برای صادرات
  6. دریافت گواهی بازرسی کالا
  7. گرفتن گواهی مبدا و صادر کردن فاکتور
  8. عقد قرار داد حمل و بیمه کالا برای صادرات
  9. اظهار کردن کالا به گمرک
  10. ارسال یا صادر کردن کالا
  11. دریافت واریزنامه و یا گواهی صدور

مراحل صادرات کالا

1- صدور پیش فاکتور

برای صادرات کالا همواره فروشنده برای اطلاع خریدار پیش فاکتوری تهیه و ارسال می‌کند که در طی آن خریدار اطلاعات خوبی نسبت به کالا کسب کند. در این پیش فاکتور اطلاعات متنوعی مثل، اطلاعات فروشنده، اطلاعات خریدار، مقدار کالا، ارزش واحد، مبلغ کل و مواردی از این قبیل، قرار دارد.

2- آماده‌سازی کالا و بسته‌بندی

در این مرحله فروشنده موظف است کالا را مطابق با شرایط مد نظر خریدار تهیه و بسته‌بندی نماید. این بسته‌بندی باید مطابق با نوع کالا و شرایط فروش آن در مقصد نیز باشد.

3- دریافت گواهی بازرسی کالا

این اتفاق معمولا از سمت خریدار درخواست شده تا موجب اطمینان خریدار از منطبق بودن شرایط و بسته‌بندی کالا با شرایط مد نظر خود، شود.

4- گرفتن گواهی مبدا و صادر کردن فاکتور

در این مرحله فروشنده باید فاکتور فروش کالا را تهیه کرده و به تایید اتاق بازرگانی برساند.

5- عقد قرارداد حمل و بیمه

در این مرحله صادر کننده باید برای حمل کالا با یک شرکت حمل کننده قرارداد بسته و همچین کالا را بیمه نیز بکند. البته در برخی معامله ها و شرایط معامله، فروشنده مسئولیت حمل و بیمه کردن کالا را برعهده ندارد که به طور کلی بر اساس توافق بین طرفین لزوم این امر تعیین می‌شود.

6- اظهار کالا به گمرک

پس تعیین وضعیت ارسال کالا صادر کننده با در دست داشتن مدارک مورد نیاز که به آن‌ها اشاره شده به گمرک مراجعه کرده و اظهارنامه صادراتی را پر می‌کند.

7- ارسال کالا

در این مرحله کالا از مبدا به مقصد ارسال می‌شود که این امر توسط شرکتی که با آن قرارداد حمل بسته شده انجام می‌شود.

8- دریافت واریز نامه

پس از بررسی ارسال کالا شرکت حمل کننده کالا اظهارنامه کالای ارسالی را مهر کرده و به صادر کننده تحویل می‌دهد. این مهر در واقع مهر خروج کالای گمرک می‌باشد.

8 مورد از مراحل صادرات کالا در بالا برای شما توضیح داده شد و سعی شد تا حد خوبی با کلیات نحوه صادرات کالا به خارج از ایران آشنا شوید. نکته حائز اهمیت این است که، اولین و یکی از مهمترین قدم‌ها برای صادرات موفق کالا بازاریابی درست و اتخاذ استراتژی درست و شناسایی مناسب بازار است. چنانچه این قدم به درستی و با موفقیت انجام شود، مابقی مراحل صادرات کالا، فرآیندهای مشخص قانونی و قابل انجام است که می‌توان به سادگی انجام داد.

همچنین در مورد نحوه صادرات کالا و نوع ارسال آن نیز ممکن است شرایط متنوعی رخ دهد که باید همواره در این حالت به جزئیات هزینه‌ها از جمله هزینه حمل تا گمرک و محل ارسال، هزینه حمل تا مقصد، هزینه بارگیری،‌ بیمه و موارد مختلف توجه کافی داشته باشید تا از هرگونه ضرر احتمالی یا کاهش سود جلوگیری کنید.

مراحل صادرات میوه

یکی از بازارهای جذاب صادراتی برای ورود صادرات میوه است، همانطور که می‌دانید کشور ما به علت شرایط آب و هوایی و اقلیم چهارفصلی که دارد امکان رشد و تولید انواع و اقسام میوه را در خود دارد. صادرات میوه را می‌توان به کشورها مختلف اروپایی و غیر اروپایی انجام داد و نکته مهم این است که مراحل صادرات میوه به طور کلی همانند صادرات بقیه کالاها می‌باشد. نکته حائز اهمیت در مراحل صادرات میوه توجه به کشور مقصد و شرایط صادرات میوه در کشور مقصد است، چون به علت اینکه میوه ماده غذایی است کشورهای مختلف ممکن از قوانین متفاوتی برای شرایط صادرات میوه داشته باشند.

مراحل صادرات میوه

به عنوان مثال برای صادرات میوه به دبی چالش‌های حمل و نقل و مشکل گرمای هوا تا مقصد می‌تواند موفقیت این تجارت را تحت تاثیر قرار دهد، یا به عنوان مثال برای صادرات میوه قوانین و استانداردهای نسبتا سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد مثل قراردادن میوه‌‌ها در پک‌ها مخصوص به جهت اینکه در صورت فاسد شدن یک میوه مابقی فاسد نشوند و موارد دیگر از این قبیل. اساسی ترین نکته در صادرات میوه به خارج از ایران اهمیت داشتن کیفیت میوه و حفظ آن تا مقصد است که در مورد هر مقصدی صادق است و باید به آن توجه ویژه شود.

مراحل صادرات خرما

مراحل صادرات خرما همچون بقیه کالا شامل مواردی است که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم. نکته حائز اهمیت در صادرات خرما این است که تعرفه صادرات خرما صفر می‌باشد که البته در برخی مواقع برای کنترل قیمت خرما در داخل کشور صادرات خرما توسط دولت ممنوع می‌شود. نکته حائز اهمیت دیگر در مورد مراحل صادرات خرما قوانین و شرایط کشور مقصد برای خرما می‌باشد، به طور کلی به علت اینکه خرما یک ماده غذایی است، کشورهای مختلف قوانین متنوع و سخت‌گیرانه ای برای صادرات این کالا دارند که شامل آزمایش‌های مختلف می‌باشد که باید حتما به آن‌ها توجه کنید.

مراحل صادرات زعفران

مراحل صادرات زعفران شامل مراحل اصلی و عمومی صادرات کالا می‌شوند و در کنار این مراحل، نکاتی دیگری نیز باید در این فرآیند لحاظ شوند. دو نکته جدی مورد نیاز برای صادرات زعفران داشتن گواهی استاندارد و گواهی بهداشت دامی است که برای صادرات این محصول لازم است. به طور کلی به علت جایگاه کشور ما در تولید این محصول که بالاترین رتبه در جهان می‌باشد. صادرات این کالا نیاز به اخذ این مجوزها دارد.

لازم به ذکر است که با توجه به کلاس جهانی این کالا و وجود رقابت شدید در مورد این کالا باید روی مزیت رقابتی کالای خود تمرکز ویژه‌ای داشته باشید. تهیه زعفران با کیفیت و مرغوب در کنار قیمت مناسب یکی از اساسی ترین موضوعات برای صادرات موفق زعفران می‌باشد. همچنین بسته‌بندی مناسب و در کلاس‌ جهانی نیز برای بازاریابی خوب و فروش راحت تر محصول در بازار جهانی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

سخن نهایی 

در این مقاله سعی شد تا مراحل صادرات کالا به صورت کلی و تا حد ممکن با جزئیات شرح و توضیح داده شود. همچنین مراحل صادرات و نکات اساسی صادرات میوه، خرما و زعفران نیز شرح داده‌شد. چنانچه قصد صادرات کالا به خارج از ایران را دارید، می‌توانید از خدمات تی‌اکسپرس برای ارسال کالاهای خود استفاده کنید. ما کالاهای صادراتی شما را با بهترین کیفیت ارسال هوایی به مقصد شما ارسال می‌کنیم تا بتوانید صادرات خود را بهترین نحو ممکن انجام دهید.

برای صادرات کالا از کجا شروع کنیم ؟

پس از انتخاب کالا باید بازار و شناسایی بازار هدف باید سراغ کسب مجوز های لازم بروید.

برای صادرات زعفران چه مجوز هایی مورد نیاز است؟

*گواهی استاندارد
*گواهی بهداشت دامی

چه کشورهایی برای صادرات بهتر است ؟

بطور کلی همه کشور ها برای صادرات عالی هستند درصورتی که بازار آن را بشناسید.

پیام بگذارید